Tuesday, May 19, 2009

Melbourne

Om jag var tvungen att välja, så är Melbourne – med sin europeiska stil, oförutsägande väder och gröna spårvagnar – mitt val (sorry Sydney). Men det känns som om människorna där är mer passionerade av sin stad än vad Sydneyborna är. Med sitt rika kulturliv, gröna spårvagnar rullande på gatorna, europeiska arkitektur och bitande kyla var det nästan så att jag glömde bort att jag var i Australien. Men när det gäller shopping, restauranger, mode , uteliv, musik och caféer är det min favorit.

Jag, tjejerna från Uni Central på andra sidan gatan och våran vän J från Brasilien lämnade Queensland tidigt i torsdags morse. Trött som en gamling slängde jag ner min sista packning i min ryggsäck - mitt enda bagage, sa hej då till A och bestämde mig i sista sekund för att lämna mina sneakers hemma, vilket jag senare skulle få ångra. Nere på gatan mötte vi upp Gabi, Rene och Sarah och vi började våran resa mot Brisbane airport. Trots tight tidsschema med flera byten av buss och tåg och trots ovisheten om exakt avgångstid, lyckades vi så smånigom att ta oss fram till rätt check in på flygplatsen. Imponerande! Jag är alltid van vid att någon i mitt resesällskap har koll på väsentliga saker som tider och biljetter men tydligen så är vi alla av samma karaktär. Men åter igen, hey vi klarade det.
Efter nästan 12 timmar (observera att flygresan bara tar 2) ramlade vi in på vårat hostel i stadsdelen St. Kilda. Utmattade bestämde vi oss ändå för att bege oss ut för att leta efter mat och i samma sekund som jag öppnade ytterdörren slog kylan mig som en fet käftsmäll. I det ögonblicket förstod jag att jag varit dum som lämnat mina sneakers hemma. Jag hadde inte ens ett par jeans med mig. Med flip flops på fötterna har 15 plusgrader aldrig tidigare varit så kalla. Trots kyla så hadde vi skut roligt. Jag tänker låta bilderna tala för sig själva: www.annesavinen.pixbox.se

Puss och kram

No comments: