Thursday, March 05, 2009

What a night to dance
I´m a dancing machine

Det var längesen, det var evigheter sen. Inget skyll men jag har haft pissigt mycket att göra, mest skolan då såklart. Annars stranden, köpcentret eller poolen. Hur som helst, här har ni mig.
I love it here! The australian lifestyle is really laid back and people here are so friendly! Jag citerar D.H. Lawrence när jag säger att Australien är som en "dörr med himlen utanför." Kliv ut ur världen och in i Australien!

Jag har varit här i nästan tre veckor (!) nu och tiden har gått så fort! Min spontana känsla är att jag aldrig vill åka hem igen. SÅ bra är det! Jag älskar Australien, älskar dess udda djurliv, miljön, naturliga underverk, solen och alla obekymrade och spontana människor! Alla är så vänliga och hjälpsamma här. I Sverige har du dina vänner, ditt jobb, ditt hem, thats it. Allt känns så stort här jämfört med livet där hemma

(Första veckan här var den så kallade "orientation week". Ett tillfälle att slutligen avgöra och fixa allt med valda kurser, gå på seminarier och "workshops" med avsikt att lära känna studentlivet och campus. Massor av olika aktiviteter och partyn varje dag, free barbeque samt en busstur runt staden Marochodyre och ett tur till Fraser Island.

Fraser Island är listad hos UNESCO som ett världsarv och anses vara världens största sandö. I en fyrhjulsdriven bil fick jag uppleva min första bergochdalbane resa över sandiga stigar. Upp, ner, upp, ner, höger, vänster, höger, vänster, fram och tillbaka. Utan säkerhetsbältet hadde jag förmodligen varit död nu.
Våran resa på Fraser Island startade på vackra "75- Mile Beach”. Spektatulärt hav och sandstrand så långt mitt öga kan se. Vi stannade vid "Maheno shipwreck", ett gammalt rostigt skepp som legat på stranden sedan första världskriget då det gick på grund där. Det ser ut som inspelningsmatrial till en piratfilm.

Sedan åkte vi vidare till en långsmal sötvattens- vik kallad Eli Creek. På en brygga av trä tog vi oss upp till toppen av viken för att flyta ner längs strömmen. Nästa stopp var ”Lake Wabby”. Vi parkerade våra bilar för att starta en 40 minuters lång promenad genom tjock eucalyptus skog och het öken. Barfota går vi över kullar av mjuk sand och när man vänder sig om är sand det enda du ser. Jag känner mig som en astronaout som upptäcker en ny planet. Och när jag känner mig som varmast och svettigast och när jag börjar svära över den starka solen och all sand så ser jag den, som en hallucination från ingenstans, en smaragdgrön sjö med eucalyptus träd runtom. Vissa ögonblick i livet ar perfekt och det har var ett av dem.

Nästa dag ringer klockan alldels för tidigt, vi äter hotellfrukost, checkar ut och åker vidare till den subtropiska regnskogen där vi går i drygt en timme längs en ren och klar vattenström. Vattnet är så fräscht här att du faktiskt kan dricka det. Vi får lära oss en hel del om Fraser Islands historia, och vi ser massor av djur och insekter. Jag gillar det här, det är trevligt och fridfullt. Här näst åker vi till Lake Birrabeen, en kristallklar sötvattens sjö där sanden är så mjuk att du kan använda den som peeling för kroppen, världens bästa spa! Efter ytterligare en picknick är det dags att åka tillbaka hem igen. Åh, det är få platser som jag har besökt och blivit helt övertygad om att återvända till.
Se www.annesavinen.pixbox.se för mer bilder! Jag ska snart ladda upp!



Ring om du vill, å hälsa dom jag känner, håll blicken kvar i skyn!



Love you.





3 comments:

Anonymous said...

ååå underbara australien! :)

Anonymous said...

oh,. Anne det låter underbart! vilken HIMLA tur att du åkte!
Mer uppdatering,.

Hejda! /turbo

Anonymous said...

ååh vad det ser härligt ut:) Vda brun du är! hehe