Saturday, February 14, 2009

God morgon världen!

Flygresan Singapore till Brisbane kan ha varit en av de värsta flygresorna jag någonsin gjort. Det var läskigt mycket turbulens, någon blev akut sjuk, landningen tog dödslång tid och när vi väl var nere på marken tvingades vi sitta kvar i nästan 20 minuter innan vi fick gå av. De sa något om att väktare skulle kolla igenom planet först men det kom aldrig någon så jag vet inte vad det egentligen handlade om. Kanske ville de undersöka den sjuka personen så att hon/ han inte kommer med någon pest till Australien. Den australienska regeringen är nämligen väldigt hårda när det kommer till vad du får ta med in och ut från landet. Själv hade jag med mig choklad och chips som jag var tvungen att deklarera i tullen.

När jag hämtat mina väskor letade jag upp ”the Coffee shop” där det var meningen att jag skulle mötas av en ”driver wearing a yellow t-shirt and a board with my name on”. Okej, de enda med gula t-shirts var en gubbe med skägg ner till knäna (nästan) och en ung kille med piercingar i hela ansiktet, ingen av dem var där för att hämta mig. Gick omkring på flygplatsen och kände mig lurad och vilse. Till slut träffade jag en tysk tjej som var i samma situation som mig. Tillsammans letade vi efter den gula t-shirten och efter drygt två timmar dök han upp, i ljusgul (nästan vit) t-shirt, försökte skoja bort sin försening med att hans flickvän var så krävande, och slängde sedan in våra väskor i bussen. Efter drygt en timmes bussfärd från Brisbane kom vi äntligen fram till Sunshine Coast och Varsity Apartments, mitt boende för de kommande fem månaderna. Jag ”checkade in”, fick skriva kontrakt och sedan ville de ta kort på mig till mitt id-kort (för att komma ut och in genom grindarna). Jag kan meddela att det inte är den fräschaste jag som ler på det kortet. Efter över 30 timmars resa hade jag gärna tagit en dusch innan, men hey, vem bryr sig egentligen?!

Lägenheten känns riktigt bra och som tur var hade jag bokat ett paket med sängkläder. Trodde nämligen inte att jag hade gjort det men det var riktigt. Tur eftersom jag var var jag tvungen att lämna kvar mina egna sängkläder på Arlanda på grund av övervikten.

Sunshine Coast, med över 350 soldagar per år låter det som the place to be, men faktum är att det har regnat sedan jag kom hit, och det är nu över två dagar sedan. Men hey, det är ju fortfarande varmt. Igår kväll satt vi ute på våran altan i bara shorts och linne långt in på kvällen. Jag tror att jag slängde in handduken strax innan midnatt då jag gick och la mig, trött som en apa. Människorna här är verkligen jätte trevliga och alla nationer är representerade. Jag bor tillsammans med Monika från Canada, Rickardo från Mexiko och Chun från Sydkorea. Jätte trevliga människor! Första dagen när jag kom hit, svulten och trött, fick jag både mat och dricka från Monika, på kvällen bjöd Rickardo på mexikansk mat och Chun är bara så rolig! Han berättade att han varit i Sverige en gång och jag frågade i vilken stad. Han funderade en stund och sa något i stil med Bechilia. I was like: what!? Sen förklarade han att han hade sett hästar längs vägen och förväntade sig att jag då skulle veta vilken stad det var. I was like: det finns hästar längs vägarna i hela Sverige. He was like: oh, rally?? Idag frågade han mig hur många människor i Sverige som är ljushåriga, blonda. Han trodde att alla var det och verkade besviken när jag berättade att jag har både ljus-, brun-, röd- och svarthåriga vänner verkade han lite besviken. Haha, han är så rolig!

Igår var vi ute och promenerade i regnet i flera timmar. Vi hade inga regnkläder på oss men regnet torkade nästan lika snabbt som det hamnade på kroppen. Vi gick till campus där vi inte bara såg en eller två kangaros utan runt 20 stycken! Helt galet.

Idag är det söndag och guess what, solen skiner! Äntligen! Hurra! Stranden nästa! So long!


Mamma! Logga in på skype och var online så kanske jag ringer.
Internet fungerar inte riktigt som det gör hemma där du betalar en fast avgift och får surfa precis hur mycket du vill. Här betalar jag 40 dollar per månad, drygt 200 svenska kronor och får 100 mbit. Varje gång jag loggar in tickar en klocka och mbiten minskar för varje minut. Ska man ladda ner musik försvinner det jätte mycket på en gång. Att kolla mailen och skypa minskar också mbiten, men inte lika mycket. Det är helt skumt.

Jessica. Tack! Vi är långt ifrån bränderna och jag hoppas att det förblir så. Kram kram!








No comments: